Verhaal van de plek – Hof van Holland

Verhaal van de plek voor Hof van Holland

Ten behoeve van de tender voor de centrumontwikkeling Hof van Holland te Nijmegen heeft AM Red een visiedocument opgesteld. The Missing Link werd gevraagd hiervoor het verhaal van de plek in beeld te brengen. We hebben drie bijeenkomsten voor de leden van het projectteam georganiseerd, waarbij we het verhaal van de plek koppelden aan de gebiedsambities. In de eerste sessie werd het verhaal van de plek uit de doeken gedaan. In een tweede verdiepende sessie zijn de kernwaarden gekozen en de verhaallijnen besproken.

De uitdaging hierbij was om samen de plek in de vingers te krijgen. Het is immers niet mogelijk om simpelweg de tijdsperioden chronologisch behandelen en er een toekomst bij verzinnen. We gingen  opzoek naar de rode draad, het unieke van de plek. Als je hem gevonden hebt, is hij logisch maar hij ligt nooit voor het oprapen. Wanneer je je door het verhaal van de plek laat inspireren, voeg je iets unieks aan de plek toe dat tegelijkertijd passend is. Geen historiserend ontwerp, maar een uniek concept dat zich op de juiste wijze verhoudt tot het verhaal van de plek. Dat alleen dáár past. Een antwoord en een logisch vervolg op het verhaal dat er al ligt.

De kernwaarden en verhaallijnen zijn vervolgens gelinkt aan de (gewenste) doelgroepen voor het project. Op basis hiervan hebben we samen nagedacht over de ruimtelijke invulling hiervan. Alle input is meegenomen in het ontwerpproces van het team. Leuk om te vermelden dat het team de tender heeft gewonnen.

Opdrachtgever: AM Red

Producten: verhaal van de plek, verhaallijnen, moodboards

Sessies: kernwaardensessie & postiotioneringsworkshop

2018