“Bij ons thuis” – op zoek naar de identiteit van de Westhoek

29 februari en 1 maart was het tijd voor een volgende stap in ons Westhoek-project. Saskia, Ronald en Thessa gingen op weg naar Diksmuide, om daar twee dagen lang workshops te begeleiden. Om de identiteit van de Westhoek te kunnen bepalen en die vervolgens te kunnen koppelen aan de toeristische en recreatieve ambities van de regio, moet je eerst in gesprek gaan met de mensen die in de Westhoek werken en wonen. Boeken, blogs en beeldmateriaal is niet genoeg. Wij wilden horen wat de Westhoek betekent voor de mensen die sterk bij de regio betrokken zijn. Waar staat de Westhoek voor, nu en in de toekomst?

Er waren zeventig mensen aanwezig, die allemaal betrokken zijn bij toerisme en recreatie in de regio. Zo waren er medewerkers van streekmusea, gemeentes en provincie, maar ook uitbaters van bed & breakfasts, hotels en bierbrouwerijen. Een mooie, diverse groep, die graag willen bijdragen aan een nieuwe toeristische visie. In drie sessies hebben we gebrainstormd over de drijfveren van de Westhoek en mogelijke verhaallijnen besproken. Die drijfveren bepalen we aan de hand van de zogenaamde Brandheart-methode. Met deze methode stellen we de aantrekkingskracht van de Westhoek vast. De deelnemers gingen aan de slag met kaartjes waar de menselijke drijfveren op staan (denk aan nieuwsgierig, verbonden, sportief of schoonheid). Welke van deze drijfveren past het best bij het Westhoekgevoel? We kunnen alvast verklappen dat ‘verbonden en samen’ het meest gekozen kaartje was. De uitspraak “bij ons thuis”, kwam dan ook vaak voorbij.

Na elke sessie werd er nagepraat onder het genot van streekproducten. Het heerlijke blonde Hommeltje van Poperinge was onze favoriet.

Dank aan alle deelnemers, jullie hebben ons veel aanknopingspunten gegeven voor het vervolg van het project. To be continued dus…!