Omgevingsvisie
Profileren met identiteit
Door de identiteit van de gemeente als uitgangspunt te nemen, overstijg je de beleidssectoren, waardoor de omgevingsvisie daadwerkelijk integraal wordt.
The Missing Link zorgt voor
Meer dan stapelen: werk echt integraal!
Het benutten van de unique selling points van de gemeente
Co-creatie, geef initiatiefnemers en bewoners de kans om mee te doen
OMGEVINGSVISIE
Identiteit als basis
Een omgevingsvisie vraagt om een nieuwe werkwijze. Het volstaat niet om de bestaande sectorale beleidsvisies te stapelen en als omgevingsvisie vast te stellen. Dat zou voorbijgaan aan de ambitie om integraal te werk te gaan. Juist de integratie dwingt tot het maken van fundamentele beleidskeuzen voor de langere termijn. Maar hoe doe je dat dan, integraal werken? Door de identiteit van de gemeente als uitgangspunt te nemen, overstijg je de beleidssectoren, waardoor de omgevingsvisie daadwerkelijk integraal wordt.
laat je mailadres achter om het productblad bekijken.
Kernwaarden en identiteit
Organiseer participatie langs kernwaarden en identiteit omdat dat goed aansluit bij de belevingswereld van mensen.
Eindrapportage pilots omgevingsvisie, Consortium BNSP, 2016
Kernwaarden en identiteit
Organiseer participatie langs kernwaarden en identiteit omdat dat goed aansluit bij de belevingswereld van mensen.
Eindrapportage pilots omgevingsvisie, Consortium BNSP, 2016
OMGEVINGSVISIE
Hoe pak je dat aan?
De uitdaging is om het verhaal van de gemeente te koppelen aan de (beleids)agenda, zodat er een integrale visie ontstaat die de sectorale doelen overstijgt en de aanwezige potentie verzilvert. The Missing Link heeft hiervoor een methode ontwikkeld die al geruime tijd ingezet wordt bij gebiedsontwikkelingen, branding van gebieden, gemeentelijke visies en beleid. Met alle stakeholders doorlopen wij een proces om tot een omgevingsvisie te komen.

Stap 1 – Verhaal van de gemeente ontrafelen
In deze stap ontrafelen we het ‘verhaal’ van de gemeente. We kijken naar wat bepalend is (geweest) in de ontwikkeling van een gebied om te kunnen verklaren waarom het is ‘zoals het is’. We halen in feite de identiteit van het gebied omhoog. Dit vormt de basis voor de omgevingsvisie.
Stap 2 – Samen ambitie bepalen
Om het verhaal van de gemeente te verbinden met de ambitie is een duidelijk kader gewenst. Verhaallijnen bieden zo’n kader dat verleden en toekomst samenbrengt. Verhaallijnen maken het verleden gebruiksvriendelijk en toepasbaar voor mensen met verschillende achtergronden en verschillende belangen. Door het gebruik van verhaallijnen ontstaat een gezamenlijke taal. De verhaallijnen overstijgen de individuele belangen van alle stakeholders en verbeelden de gemeenschappelijke waarden.


Stap 3 – Gebruiken in programma’s en projecten
De derde stap betreft de operationalisering. In deze stap worden de ambities uit de omgevingsvisie vertaald naar programma’s, projecten en het omgevingsplan. In de programma’s worden concrete doelen opgesteld voor een gebied of thema. Denk aan een programma buitengebied waarin de ontwikkelingsrichting voor dat deelgebied nader wordt uitgewerkt.

Stap 1 – Gebiedsanalyse
We nemen je mee op reis en vertellen aan de hand van een beeldende presentatie het verhaal van de plek. Dit zorgt voor inspiratie en is een ideaal startpunt in de initiatieffase van het ontwikkelingsproces. Als eindproduct levert TML een document met Het Verhaal van de Plek om je te inspireren.

Stap 2 – Identiteit en verhaallijnen
TML koppelt in interactieve workshops Het Verhaal van de Plek aan de ambitie voor de plek. In samenwerking met teamleden kijken we welke ingrediënten uit het verhaal we meenemen naar de toekomst. In deze stap levert TML je verhaallijnen, gevisualiseerd in moodboards. Deze vormen in stap 3 het vertrekpunt van de discussie, om tot een passend gebiedsconcept te komen.

Stap 3 – Gebiedsconcept
Tijdens de realisatie van de gebiedsontwikkeling kan de identiteit van het gebied worden ingezet voor de positionering en branding. Het gebiedsconcept dat TML in deze stap levert, fungeert als kompas voor verdere planvorming.
Onze producten
We bieden een breed scala aan producten om een gebied onderscheidend mee op de kaart te zetten.
Denk aan:
Plan- en visievorming op basis van gebiedshistorie en identiteit
Verhaal van de plek inventariseren
Verhaallijnen en concept voor de gebiedsvisie
Inspiratiesessies en workshops
Omgevingsanalyse
Communicatieplan voor gebiedsmarketing –en promotie en placemaking
Communicatiemiddelen zoals websites, magazines en evenementen
Staalkaarten & advies over look & feel bij gebiedsbranding of ontwerp
Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?
TML helpt je graag met de Omgevingsvisie.
Neem contact op met Thessa Fonds voor een vrijblijvend gesprek.
Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?
TML helpt je graag met de Omgevingsvisie.
Neem contact op met Paul Splinter voor een vrijblijvend gesprek.