Terugblik: een jaar lang verhaal van de plek

‘Zorg voor eigenheid en bouw voort op de identiteit van de plek’

Ruim een jaar geleden ging The Missing Link een samenwerking aan met Paul Splinter, oprichter van Bureau Ruimte InZicht. Tot voorjaar 2017 werkte hij als kennismanager bij de NEPROM, de vereniging van projectontwikkelaars. Sinds begin van dit jaar maakt hij als adviseur voor drie dagen per week deel uit van het team van The Missing Link. Voor collega Niels van den Berg een mooi moment om met hem terug te blikken.

Hoe vind je het om bij The Missing Link te werken en waar heb je je afgelopen jaar mee bezig gehouden?

“Ik kijk met veel plezier terug op het afgelopen jaar waarin ik, in opdracht van een inmiddels behoorlijk aantal projectontwikkelaars, onderzoek deed naar het verhaal van de plek. Wat me vooral bevalt is om dat te doen met een team van enthousiaste en deskundige collega’s. Ik vind het leuk om met ontwikkelaars in gesprek te gaan over hoe je de identiteit van een plek kunt inzetten bij nieuwe ontwikkelingen. Weten hoe een gebied waar je gaat ontwikkelen is geworden tot wat het nu is, geeft houvast en inspiratie voor de toekomst én het nieuwe hoofdstuk dat aan een plek wordt toegevoegd.

Dit besef is bij ontwikkelaars zeker aanwezig maar hun blik is bij locatieonderzoek vaak al snel gericht op wat er nu is en in de toekomst moet komen. Toch is het waardevol om eerst een stap terug te doen en even stil te staan bij de geschiedenis van het gebied. Je ontdekt zo hoe het gebied geworden is tot wat het nu is en wat de essenties zijn van een plek.  Het is mijn missie om die gedachte steeds verder voor het voetlicht te brengen en te laten zien hoe wij met het verhaal van de plek een bouwsteen kunnen leveren aan een gebiedsontwikkeling die geworteld is en recht doet aan de eigenheid van de plek. Het is goed te ervaren dat ons verhaal van de plek als vertrekpunt en onderlegger bij steeds meer ontwikkelaars aanslaat en zij hierin investeren. Zo hebben we dit jaar verhalen van de plek geleverd voor gebiedsontwikkelingen door het hele land: Van Groningen tot Zaanstad, van Leusden tot Delft, van Utrecht tot Schoonhoven en van Achterveld tot Roosendaal. Die ontdekkingstocht naar plekken door het hele land maakt dit werk voor mij boeiend. Iedere stad, dorp of wijk heeft zijn eigen verhaal. In een tijd van globalisering lijkt de belangstelling voor het lokale juist toe te nemen. De behoefte aan eigenheid en herkenbaarheid is groot. Dat is een belangrijk aanknopingspunt voor ontwikkelaars om een omgeving te ontwikkelen die onderscheidend is en voort borduurt op de identiteit van de plek.“

Welke toegevoegde waarde heeft The Missing Link voor gebiedsontwikkelaars?

“Met onze diensten dragen we vooral bij aan locatieonderzoek en marketingactiviteiten in het ontwikkelproces. Bij de ontwikkelingen die ik zojuist noemde hebben we met diensten rond het verhaal van de plek en gebiedsidentiteit bijdragen geleverd aan gebiedsvisies – en concepten, maar ook aan gebiedsmarketing- en promotie. Bij locatieontwikkelingen op al verworven posities, maar ook bij tenders. Het verhaal van de plek presenteerden we tijdens sessies met vertegenwoordigers van ontwikkelaars, gemeenten, architecten, stedenbouwkundigen en landschappers. Tijdens de sessies ontdekten ook wij steeds meer de toegevoegde waarde van het verhaal van de plek. Voor ontwikkelaars en ontwerpers leverde het inspiratie, aanknopingspunten of haakjes op voor visie, concept en ontwerp. Het verhaal van de plek als onderlegger of kompas. Aanvullend op het verhaal van de plek organiseerden we regelmatig kernwaardensessies aan de hand van een ‘kaartspel’. Partijen kwamen zo tot gezamenlijk gedragen essenties van de plek en wisselden van gedachten over welke identiteit van het gebied te benutten bij de gebiedsontwikkeling en de ‘agenda van de plek’. Bij weer andere projecten leverden we een bijdrage aan gebiedsbranding –en promotie door op basis van het verhaal van de plek gebieden op de kaart te zetten. Zo leverden we denk ik waardevolle bouwstenen voor ‘gewortelde’ gebiedsontwikkelingen in dorpen en steden. Voor ontwikkelaars van onder meer Heijmans Vastgoed, Wilma Wonen, Amvest, Volker Wessels, AM, VanWonen, ERA Contour, Blauwhoed, Sprangers Vastgoedontwikkeling, de Alliantie Ontwikkeling en Van Wijnen. Voor de meeste van deze partijen was onze aanpak nieuw, maar de reacties zijn vrijwel overwegend positief. Het verhaal van de plek levert voor de meeste toehoorders nieuwe en verrassende inzichten op. De kunst is vervolgens deze inzichten door te vertalen in de ontwikkeling. Daar ligt ook voor mij nog een uitdaging die ik graag samen met ontwikkelaars, ontwerpers en marketeers oppak.  Ik kijk in elk geval uit naar nieuwe ontwikkellocaties waaraan wij een bijdrage kunnen leveren.”

 

Dat plekken Paul ook persoonlijk inspiratie opleveren kun je lezen in ‘ZEVENTIEN verhalen over plekken:

 

’ZEVENTIEN

Niets is leuker dan het ontdekken van plekken.

Maar wat is een plek zonder verhaal?

In 2017 tikte ik zeventien verhalen op.

Over observaties en ervaringen op plekken,

en herinneringen die ze bij mij opriepen.

Zeventien keer mijn verhaal van de plek.

 

Benut ook de uniciteit van de plek

Wil jij bij jouw ontwikkeling de uniciteit van de plek volop benutten en voortbouwen op de identiteit? Ook voor jou maken wij met plezier het verhaal van de plek.

 

Neem voor een afspraak of een vrijblijvende offerte gerust contact op met Paul Splinter of Thessa Fonds