Project omschrijving
Strategisch beleidsplan voor toerisme en recreatie in de westhoek, België.
Projecten – Erfgoed
Projecten
Vraag
Na afloop van de honderdjarige herdenking van de Eerste Wereldoorlog wil Westtoer de Westhoek opnieuw op een andere manier positioneren in Vlaanderen en Nederland. De ambitie is om van de Westhoek een topbestemming te maken voor korte vakanties en daguitstappen. Een bestemming die zich onderscheidt door een unieke beleving van het landschap, het grenzeloos bourgondisch genieten en de historie die in de Westhoek constant voelbaar en beleefbaar is.
Projecten
Oplossing
Met de toerismemakers in de Westhoek hebben we gezocht naar het unieke van de regio. Wat bepaalt haar aantrekkingskracht? Waarom laten toeristen zich verleiden om hier te komen? Door te zoeken naar hun drijfveren, konden we de essentie bepalen van waar de Westhoek voor staat. Op deze manier hebben Westtoer geholpen om het rijke verleden en identiteit van de Westhoek naar boven te halen.
“Grenzeloos genieten, daarvoor moet je in de Westhoek zijn.”
Resultaat
Uit gesprekken met medewerkers van streekmusea, gemeentes en provincie, maar ook uitbaters van bed & breakfasts, hotels en bierbrouwerijen zijn uiteindelijk drie verhaallijnen tot stand gekomen en verschillende projecten bedacht, die Westtoer als basis heeft gebruikt voor de strategische visie voor toerisme voor de periode 2018-2024.
Resultaat
Uit gesprekken met medewerkers van streekmusea, gemeentes en provincie, maar ook uitbaters van bed & breakfasts, hotels en bierbrouwerijen zijn uiteindelijk drie verhaallijnen tot stand gekomen. We hebben verschillende projecten bedacht, die Westtoer als basis heeft gebruikt voor de strategische visie voor toerisme voor de periode 2018-2024.